Főkép2007 az áttörés éve volt az osztrák szimfonikus metal csapat, a Visions Of Atlantis számára. A minneapolisi illetőségű Aesma Daevából átigazolt Melissa Ferlaak, akivel együtt Wolfgang Koch csatlakozott a zenekarhoz, egészen új színt, és ami még ennél is fontosabb, valami addig nem hallott, operai minőséget vitt a banda muzsikájába, így a harmadik album, a Trinity nemzetközi mércével mérve is az esztendő legjobbjai közé tartozott. Aztán épp az ő kiválásuk törte meg még ugyanabban az évben a pálya ívét, és ez megrázkódtatás aztán sorozatos tagcserékhez, az albumok tekintetében pedig négyesztendei hiátushoz vezetett.
 
2011-ben aztán megjelent a rajongók és a kritika által is rendkívül kedvezően fogadott Delta, és talán hogy behozzák a sokéves lemaradást, a zenekar – ismételt megújult felállásban – rögtön egy EP-t is rögzített, rajta négy eredeti dal mellett egy régebbi számuk felfrissített változatával, no meg a címadó átdolgozással.
 
Nem tudom, ki hogy van vele, én bizony igencsak meglepődnék, ha az Ideas vagy a Velvet Seal egyszer csak egy Zoltán Erika-feldolgozással állna elő, a Visons Of Atlantis most mégis valami ehhez hasonlót tett, amikor nekiállt a saját képére átgyúrni-átformálni Sandra nyolcvanas évekbeli nagy slágerét, a „Maria Magdalená”-t. Igaz, ugyan, hogy a Children Of Bodom is hozzányúlt az „Oops!... I Did It Again”-hez, és a végeredmény kétségtelenül jó értelemben véve szórakoztató, de Britney Spears dala érzésem szerint eleve jobban megkomponált, mint a most feldolgozott, klasszikus diszkó-nóta. Maxi Nil és Mario Plank duettje ennek ellenére hatásos és sokkal több, mint egyszerűen megbocsátható.
 
A „Last Shut Of Your Eyes” valószínűleg azt volt hivatott bizonyítani, hogy a Visons Of Atlantis már a nemzetközi mezőnybe való berobbanás előtt sem volt kutyaütő csapat. És tagadhatatlan, hogy a dal oly végtelen természetességgel szól, a lassú, zongorás bevezetőtől eltekintve annyira eltaláltan hangszerelt, amihez hasonlót szinte kizárólag osztrák zenekaroktól, Mozart modern örököseitől hallhatunk, még akkor is, ha a szám legkiemelkedőbb teljesítményét a görög énekesnő, Maxi Nil nyújtja. (Hasonló „meglepetésben” annak idején azok részesülhettek, akik az Out Of This Worldön hallották először a Europe egyik legszebb számát, az „Open Your Heart”-ot, mely már a második albumon, a nagy áttörést megelőzően megjelent.)
 
Az új dalok közül az első, a szvitszerűen felépített „Melancholia” tematikus változatossága és a nagyszerű gitárszóló miatt különleges, míg a minden mozzanatában hamisítatlan szimfonikus power metal stílust képviselő „Change Of Tides” legfőbb erénye a nagyzenekari megoldások tökéletessége, ugyanakkor a nem sodró tempójú, mégis magával ragadó motívumok is sokat hozzátesznek az ellenállhatatlan hatáshoz. A „Distant Shores” cseppet sem meglepő módon a fantázia világába repít zeneileg is, különösen a refrénnek a Limahl-féle „The NeverEnding Story”-t idéző, mesés melódiáival. A kissé sötét szintipopba hajló, több elemében pedig a Rainbow „Snowman”-jére emlékeztető „Beyond Horizon”-ban ismét Maxi Nil éneke emelkedik ki, persze az alap sem erőtlen vagy félresikerült.
 
Nehezen elképzelhető, hogy aki a szimfonikus power metal poposabb, bombasztikusabb vonalát kedveli, csalódhatna ebben a hatszámos korongban, hiszen a Visons Of Atlantisnek a dallamosság és a keménység közel ideális elegyét sikerült létrehoznia. A magam részéről kíváncsian várom a következő, teljes albumot.
 
Az együttes tagjai:
Maxi Nil – ének
Mario Plank – ének
Cris Tían – gitár
Martin Harb – billentyűk
Thomas Caser – dob
 
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Maria Magdalena
2. Melancholia
3. Change Of Tides
4. Distant Shores
5. Last Shut Of Your Eyes
6. Beyond Horizon
 
Diszkográfia:
Eternal Endless Infinity (2002)
Cast Away (2004)
Trinity (2007)
Delta (2011)
Maria Magdalena (2011) – EP