FőképA Flash Gordon több szempontból is rendhagyó, a korábbi hagyományokat felrúgó lemez. Mindenekelőtt – habár a koncept-albumok addig sem álltak távol a Queen elképzeléseitől – ez az első olyan teljes anyag, mely mindössze néhány, egymással szoros kapcsolatban álló témából kibontott dalgyűjtemény, melyben a vizualitásra mindig is nagy hangsúlyt helyező banda kiteljesítheti a képiesség, a multimedialitás utáni vágyait, hiszen ezúttal nem a nótáikhoz készítettek klipet, hanem ők írtak kísérőzenét az albummal azonos című filmhez.

Másrészt – és ez talán még az előbbieknél is fontosabb –, habár a Queen tagjai mindig büszkék voltak arra, hogy varázslatosan összetett, operai kórusbetétekkel színesített zenéjük teljességgel mentes volt a szintetizátoroktól, most – akárcsak az ugyanebben az esztendőben kiadott The Game-en –, a banda mindegyik tagja szintetizátorral is hozzátett valamit a filmzenéhez.
Ez aztán új irányba vitte el a Queen zenéjét, ami a későbbi slágeres, a hagyományos felfogású rocktól távolabb álló számokat eredményezte – kinek örömére, kinek bánatára, az együttes kereskedelmi sikerét tekintve azonban mindenképp pozitív elmozdulásként.

A zene maga egyrészt a Queentől megszokott dinamikus, többszólamú gitártémákat használó számokból áll, amilyen a „Flash’s Theme” (‘Flash motívuma’) és a vele szoros tematikus rokonságban álló „Battle Theme” (‘csata-motívum’) jellegzetesen „királynős” dalai, másrészt az újdonság erejével ható szintetizátordallamokra épül, mint amilyen a három másik főtéma, nevezetesen a „Love Theme” (‘szerelmi motívum’), a „Ming’s Theme” (‘Ming motívuma’) és a „Vultan’s Theme” (‘Vultan motívuma’).

Azért az ősrajongók is megkapják azt, amiért mindaddig a Queent dicsőítették és imádták. A „Football Fight” hamisítatlan, sodró lendületű Mercury-nóta, a „Wedding March” Richard Wagner Lohengrin című operájából kölcsönzött, jól ismert esküvői bevonuló zene Brian May tömör gitárhangzásáról felismerhető hangszerelésében, az albumot és a filmet lezáró „The Hero” ugyanakkor bármelyik korábbi Queen-lemezen helyet kaphatott volna.

Kísérlet ez a filmzene, de úgy vélem, szerencsés kísérlet, amit néhány évvel később a Highlander-hez írt filmzene igazol. Aki szereti a Queent, annak a többi albumhoz képesti téma- és stílusbeli tobzódás hiánya ellenére is tetszeni fog a Flash Gordon, aki pedig csak most ismerkedik a bandával, az – ha mást nem is – fogalmat alkothat róla, mennyire sokrétű muzsikusok voltak a nyolcvanas évek fordulóján ezek a brit fiúk.

Az együttes tagjai:
John Deacon – basszusgitár, szintetizátorok
Brian May – gitárok, ének, szintetizátorok
Freddie Mercury – ének, szintetizátorok
Roger Taylor – dobok, ének, szintetizátorok

Az albumon elhangzó számok listája:
1. Flash’s Theme
2. In The Space Capsule (The Love Theme)
3. Ming’s Theme (in the Court of Ming the Merciless)
4. The Ring (hypnotic seduction of Dale)
5. Football Fight
6. In The Death Cell (Love Theme Reprise)
7. Execustion Of Flash
8. The Kiss (Aura Resurrects Flash)
9. Aboria (Planet of the Tree Men)
10. Escape From The Swamp
11. Flash To The Rescue
12. Vultan’s Theme (Attack of the Hawk Men)
13. Battle Theme
14. The Wedding March
15. Marriage Of Dale And Ming (and Flash Approaching)
16. Crash Dive On Mingo City
17. Flash’s Theme Reprise (Victory celebrations)
18. The Hero

Diszkográfia:Queen (1973)
Queen II (1974)
Sheer Heart Attack (1974)
A Night At The Opera (1975)
A Day At The Races (1976)
News Of The World (1977)
Jazz (1978)
Live Killers (1979) – koncert
The Game (1980)
Flash Gordon (1980)
Greatest Hits (1981) – válogatás
Hot Space (1982)
The Works (1984)
A Kind Of Magic (1986)
Live Magic (1986) – koncert
The Miracle (1989)
Innuendo (1991)
Greatest Hits II (1991) – válogatás
Live At Wembley ’86 (1992) – koncert
Made In Heaven (1995)
Greatest Hits III (1999)
Queen On Fire – Live At The Bowl (2004) – koncert
Return Of The Champions (2005) – koncert
Queen Rock Montreal (2007) – koncert
The Cosmos Rocks (2008)
Absolute Greatest (2009) – válogatás