Főkép Hetedik alkalommal tarthatunk Bernie Rhodenbarral, hogy tanúi legyünk, ezúttal hogyan használja fel rutinját az aktuális gyilkossági ügyből való kikeveredéshez.

Block hőse ugyanis amellett, hogy a New York-i járókelők és könyvmolyok számára a mindig szellemes és tájékozott antikvárius képét mutatja, megbízható rendszerességgel él valódi szerelmének is, és a profin végrehajtott betörések során előbb vagy utóbb felbukkan egy hulla, ilyenkor pedig a betörő nyomozói szerepkörbe kényszerül.
 
Ezúttal sincs ez másképp: miután Bernie-t egy vendége egy régi közös ismerősre hivatkozva megbízza bizonyos dokumentumok elemelésével, a sikertelen akciót követően főhősünk életébe újabb hulla kerül.
A hasonló kalandok során szerzett tapasztalatnak hála azonban a betörő tudja kezelni a helyzetet, különösen, hogy a megoldásban saját leleményességén túl egy frissen szerezett példakép is segíti.

Támogatásra pedig szüksége van: a felgöngyölítésre váró eseten túl (amelynek történelmi vonatkozásában mellesleg hazánk is említésre kerül) ugyanis Bernie álmai nője is felkavarja a betörő hétköznapjait, és a titokzatos szépség nem éppen könnyű eset.
 
A kultúrutalásokban eddig sem szűkölködő Rhodenbarr-sorozat ezúttal új közeget emel be Bernie világába: Kipling, Spinoza, Mondrian és Ted Williams után most a filmtörténet egyik halhatatlan alakját választja hivatkozási pontnak.
A főleg bűnügyi filmes szerepeiről elhíresült Humphrey Bogart alakításaival a klasszikus hollywoodi mozi egyik emblematikus színészévé nőtte ki magát (példaképként persze jócskán túlnőtte a hazáját), az előző könyvhöz hasonlóan tehát a betörőnek ezúttal is földijével van dolga.

Block pedig nem hagyja ki a ziccert, és a számtalan Bogie-opusz említése és az ezekből történő játékos idézgetés mellett kitüntetett jelentőséggel ruházza fel a borítón is megidézett Hammett-klasszikus mozgóképes változatát.
 
A betörő, aki Bogartnak képzelte magát tehát az elvárhatóan kellemes-szellemes párbeszédek és a körmönfont cselekmény mellett felmutat minden jellegzetességet, amiért a sorozatot szeretni lehet, Carolyn és Ray Kirschmann figurájától az alkalmi, de frappánsan megrajzolt mellékszereplőkön át a főhős jellegzetes humorával átszőtt előadásmódjáig.

Ráadásul külön szórakoztató azt látni, ahogyan gyönyörű barátság szövődik Bogart és Bernie között, és a saját jogán is egyéniségnek számító betörő maga is azonosul az ezüstvászon egyik leghatalmasabb alakjával.

A szerző magyarul eddig megjelent művei:

Matt Scudder:
Az apák bűnei
Az apák bűnei
A pusztítás és teremtés ideje
A halál völgyében
Döfés a sötétben
Nyolcmillió halál
Ha a szent kocsma is bezár
A penge élén

J.P. Keller:
Bérgyilkos
Bérgyilkos a célkeresztben
Bérgyilkos mindörökké
Bérgyilkos inkognitóban

Bernie Rhodenbarr:
A betörő, aki parókát viselt
A betörő, akit szekrénybe zártak
A betörő, aki szeretett Kiplinget idézni
A betörő, aki Spinozát olvasott
A betörő, aki úgy festett, mint Mondrian
A betörő, aki eladta Ted Williamst
A betörő, aki Bogartnak képzelte magát
A betörő, akit temetni veszélyes
A betörő, aki zabot hegyezett

Kapcsolódó írás:A betörő, akit Bernie Rhodenbarrnak hívnak

Regényrészlet:Részlet Lawrence Block: A betörő, aki Bogartnak képzelte magát című könyvéből