FőképTöbb olyan előadó is van a zenei életben, akinek a hangjától libabőrős lesz a hátam. Az egyik ilyen az 1963. február 19-én nigériai és brazil szülők gyermekeként született Seal (Seal Henry Olusegun Olumide Adeola Samuel), akinek olyan slágereket köszönhetünk, mint a „Crazy”, a „Killer”, a „Future Love Paradise”, illetve a Mindörökké Batman révén ismertté vált „Kiss From a Rose”, melyért 3 Grammy-vel is jutalmazták.

De nekem nem ezek a nagy slágerek a kedvenceim, bár tagadhatatlanul belopják magukat az ember hallójárataiba, hanem egy olyan szám, amelynek néhány akkordját a CSI: Miami helyszínelők reklámjában hallottam.

Akkor persze még nem tudtam, hogy ki követte el ezt a zenét, csak azt tudtam, hogy kell nekem. Teltek-múltak a hónapok, majd a barátnőm széles mosollyal az arcát a kezembe nyomott egy cd-t. Ez volt a Seal IV, rajta az ominózus számmal.

A lemez megjelenése óta négy év telt el. Négy hosszú év. Ha a Seal IV és az időközben kiadott Best 1991-2004 válogatás szalagon lenne, nem csak képletesen lenne igaz, hogy rongyosra hallgattam őket. Úgyhogy ideje volt, hogy kijöjjön valami újdonság.

Seal rekedtes hangja tökéletesen illeszkedik ahhoz a fajta zenéhez, amit ő és az album producere, a Madonna nevéhez fűződő Confessions on a Dance Floor című lemezen is dolgozó Stuart Price összehoztak.
Úgy is mondhatnánk, Seal visszatért a gyökereihez, de mindezt úgy, hogy közben tökéletesen megfelel a XXI. század igényeinek és elvárásainak.

Mondjuk erre szüksége is volt, hiszen az elmúlt években nem saját jogán, hanem szupermodell felesége révén szóltak csak róla hírek. Félő volt, hogy esetleg ő is a feneketlen süllyesztőben köt ki, mint oly sokan már az idők során.

Szerencsére a System az a fajta puha és dallamos elektronikus zene, ami nem csupán tökéletes elegyet alkot Seal soulos énekhangjával, hanem remekül táncolható, mi több, azok számára is élvezetes, akik nem is szeretik az elektronikus zenét.

Sajnos a lemez kissé egysíkú, nincsenek benne kiemelkedő számok. Talán egyetlen olyan akad, ami kilóg kissé a sorból („Wedding Day”), de ez is leginkább azért, mert a feleségével énekelt duett, és talán kissé „romantikusabb”, mint a többi dal.

Bár ha jobban belegondolok, a „Rolling” című ballada, és az „Immaculate” is inkább Seal lírai oldalát csillantják meg, és ezzel együtt minden tekintetben az előző lemez, a Seal IV hangulatát idézik.
A lemezt lezáró „Amazing” remix viszont ismét emlékeztet bennünket arra, hogy ez igenis elektromos zene, annak minden előnyével és hátrányával együtt.

Bevallom, nekem első hallgatásra csalódás volt a lemez. Talán azért, mert szeretem a Seal IV-et, és valami olyasmire számítottam. Mert én igenis a lírai Sealt szeretem. Ez a hang nekem ahhoz passzol. Ja, és nem igazán kedvelem az elektronikus zenét.

Aztán addig-addig hallgattam, amíg be nem láttam, hogy ez a fajta elektronikus zene annyira nem is rossz. Mi több, tényleg képes magával ragadni, bár teljes valójában jó eséllyel egy klubban bontakozik ki, tömegben, fergeteges hangerővel.

A lemezen elhangzó számok listája:
1. If It`s In My Mind, It`s On My Face
2. Amazing(Thin White Duke Edit)
3. Just Like Before
4. Loaded
5. Wedding Day (Duett with Heidi)
6. System
7. Dumb
8. The Right Life
9. Rolling
10. Immaculate
11. Amazing

Diszkográfia:
Seal (1991)
Seal II (1994)
Human Being (1998)
Togetherland (2001) - kiadatlan
Seal IV (2003)
Best 1991-2004 (2004) - válogatás
Live in Paris (2005) - koncert
One Night To Remember With Seal (2006) - koncert
System (2007)
Soul (2008)
Hits (2009) válogatás