Főkép

A Menő Könyvek kötetei gyakran tabukat feszegetnek, és mindig remekül teszik. Így van ez Az első című kötettel is, amelyben tizenöt magyar szerző az intimitásról, az első csókról és együttlétről ír. Amellett, hogy a kedvenc kortárs szerzőimet olvashattam, rájöttem, mennyit nyújt ez a könyv ennek a fura, esetlen generációnak itt: nemcsak a kiváló kortárs irodalmat adja, hanem megállít egy kicsit.

 

Ez a korosztály ugyanis csak rohan. A Z generáció az információs társadalom keblén nőtt fel, de onnan is fénysebességgel szakadt le, hogy elektronikus kütyüket nyomogasson, kommunikációs forradalmat vigyen véghez, új, egyszerűsített virtuális nyelvet találjon fel, majd azt is félredobva száguldjon tovább az információs sztrádán.

 

Épp ezért kell ezt a könyvet a kezükbe adni. Ettől a könyvtől lelassul a világ, megáll kicsit, és azt, ami nem változik generációról generációra, kicsit másképp teszi eléjük. Mert az Első mindig Első marad.

 

A Z generáció nagyon gyorsan nő fel. Kutatások bizonyítják, hogy már a csecsemőkori fejlődés is gyorsabb, mint száz vagy akár húsz évvel ezelőtt is – a gyerek előbb feláll, előbb beszél, előbb tudja kezelni a gépeket. Mindent előbb csinál. Mindent gyorsan csinál.

 

Azt hittük, a hetvenes évek voltak a szexuális forradalom évei? Mostanra ez még viccnek se elég jó. Húsz éve egy kiskamasz még focizott, babázott, és este nyolckor ágyban volt. Most éjfélig nyomogatja a Snapchatet, lájkolgat Facebookon, és videókat néz a YouTube-on. És mivel nem kell várni semmire, minden gyors, sajnos a szexuális aktus is devalválódott a XXI. század második évtizedére. Menni kell, csinálni kell, menőnek kell lenni. Mert mindenki csinálja, mindenki gyorsan élményt akar, minél előbb és minél több élményt. Akár szexuális téren is.

 

A Z generációnak nagyon nehéz. A technika elvette tőle a várakozás örömét. Nem kell várnia szerdáig a kedvenc filmért, a postásra egy levélért, egy üzenetre, hogy tetszünk-e a másiknak. A közösségi média, a mobiltelefon, és egyáltalán a technika ezt megoldotta. De egyben el is vette az intimitást ettől a korosztálytól. Míg régen maximum a barátunknak mondták el a kamaszok, ha fájt valami, most kiírják a Facebookra, vagy küldenek pár sírós emojit. Így még az is gyorsabb lesz, hogy a frusztrációjukat hogyan oldják ezek a fiatalok. Holott pszichés szempontból a gyors lelki regenerálódás – bármilyen jól is hangzik – káros. A bánatot, fájdalmat, örömöt meg kell élni, hogy személyiségépítő hatása legyen, tapasztalatot adjon. A gyors fájdalomkezelés a következő frusztrált állapotnál a berögzült módszereket próbálja segítségül hívni, amik viszont egy idő után hatástalanok maradnak. Aztán ott áll a tizenéves, nem tud mit kezdeni a fájdalommal, azt gondolja, véget ért az élete egy csalódás után, és el sem tudja képzelni, hogy valahol akadhatnak megoldások – mert nem használta őket soha.

 

A 14-17 éves korosztály 94%-a napi több órát használja az internetet. Vajon mikor beszél? Mikor gondol arra, hogyan vigyen el egy lányt moziba? Milyen virágot vegyen neki? Semmikor. Megírja facebook Messengeren, hogy járjanak, járnak, virág nincs, és beszélgetés is csak virtuálisan, mert úgy könnyebb, ha nem látjuk a másik arcát, nem szembesülünk a gesztusaival. Aztán elbénázza az első együttlétet, hogy túl legyen rajta, mert sietni kell.

 

Ezért jó ez a könyv. Mert azért a szerelem alapvetően még mindig az a pillangós érzés a gyomor tájékán, és ha Z Generáció Juliska (aki mára egyébként minimum Bernadette vagy Kármen) úgy dönt, hogy lefekszik Z Generációs Jancsival (nyilván Márk, Vajk, vagy Koppány…) akkor ez a könyv talán azt mondatja vele, hogy ne tizenhárom évesen tegye, vagy azt, hogy azzal tegye, akivel röpködnek azok a fránya pillangók.

 

Borsos-Kőszegi Erika

(A szerző pszichológus.)

 

 

Tartalomjegyzék

Nyáry Krisztián: Előszó helyett – előjáték az irodalomtörténettel
Dragomán György: Madarak
Fiala Borcsa: Az elsők
Garaczi László: Mit üzen a szél?
Gimesi Dóra: Absolute Beginners
Grecsó Krisztián: Taxisblokád, rózsateknő, Suscsej
Háy János: Csak azzal
Kalapos Éva Veronika: Before – after
Karafiáth Orsolya: Gyakorló
Lakatos Levente: Minden, ami feledhetetlen
Mészöly Ágnes: Nem öl meg
Molnár T. Eszter: Az elefánt
Nagy Ildikó Noémi: Dallamtapadás
Németh B. Eszter: A kiválasztott legendája
Tasnádi István: elveszteni