FőképA fülszöveg alapján (ha a belső borítóra írt ajánló annak számít) ez a könyv olyan gyerekeknek készült, akik szeretnek rajzolni, és olyanoknak is, akik még nem. A munkám (fejlesztő pedagógia) során egyre kevesebb gyerekkel találkozom, aki szeret rajzolni, vagy akármilyen csekély mértékben hinne abban, hogy ő bármit is le tud rajzolni a sebtében odavetett pálcikaemberen kívül. Ennek okát nem találom; az óvodában kezd elcsúszni valami (tisztelet a kivételnek), ami tovább csúszik az iskolai rajzórákon, ahol előfordul, hogy csak egyféleképpen szabad és helyes napot meg fát rajzolni.

A sokféle firkagyakorlat, rajzos versike mellett ez a könyv egy újabb kísérlet a rajzolás megmentésére. Papírtakarékos, minden négyzetcentit kihasználó munkafüzet, a telerajzolásra váró oldalak mellett a borító belsejében is ceruzafuttató utacskák kanyarognak. Sejteti, a mi ceruzánk úgy el fog kopni a végére, mint az, amelyiket az egérke meg akarta rágni, mire az cselből macskát rajzolt neki.

Elsősorban azoknak ajánlom ezt a kötetet, akiket szorongással tölt el az üres, fehér papír látványa. Itt minden lapon találnak valami kócos kis figurát, félkész rajzot, a szöveg pedig tájékoztat, mit is kellene tenni, hogy béke és boldogság költözzön a könyv szívébe. A kötet félúton jár a kifestő és a munkafüzet között. Miután a színére, feketére mázoltunk egy cicát, labirintuson át kell őt az ágyikójába kísérni. A bemelegítő vonalvezetési gyakorlatok után lebegő esernyők gazdáit kellene megálmodnunk és papírra vetnünk (lehet, hogy ez megannyi pálcikaember lesz, de sebaj). Továbbhaladva az elbújt állatokra vadászni a lakótelep házai közt nem kimondottan rajzos feladat, de tornáztatja a rajzoláshoz szükséges vizuális észlelést. Ugyanígy szükséges készség a síkban való tájékozódás, a fejlesztő órák klasszikus jobb-bal differenciálása, és erre a sokszor unalomba fulladó tevékenységre is több játékos, kreatív feladatot találunk a kék borítók között.

Ezután további fantáziadús labirintusok (pl. buborékszörny pocakja) és rajzkiegészítések során (pitypangos rét, Balaton, vihar, macska különféle pózokban és helyzetekben, stb.) tornázhat a kezünk és a képzeletünk. A kígyók, szörnyecskék, dinók garantálják, hogy a rajzolásban általában kevésbé érdekelt kisfiúnépesség is kedvet kapjon. A szerzőpáros (mindketten a Magyar Képzőművészeti Egyetemen végeztek) gondoskodik róla, hogy a felvezető rajzokban, mintegy mintaadásképpen, többféle technika és stílus jelenjen meg. Hullámzó tenger, hegyépítés kerek kövekből, tornádó által reptetett tereptárgyak – megannyi hívogató tevékenység, ami simán eszünkbe juthatott volna, mikor leültünk a gyerekkel, és hamarosan beleestünk a „mit rajzoljak” típusú válságba.

Kiváló gyűjtemény, amit tovább lehet gondolni, és lehet további rajzlapokon keresztül folytatni. Annál is inkább, mivel a nagy formátumú könyv, ha több felhasználóban gondolkodunk, A3-as méretben fénymásolható. És talán érdemes eleve fénymásolni, mivel a könyv közepén hullámzó törésvonal könnyen tévútra vezetheti a ceruzát. A Mindenki tud rajzolni alkalmas minden iskolakezdés előtt álló nagyóvodásnak, kisiskolásoknak, a velük foglalkozó felnőtteknek képességfejlesztésre, és jó szórakozásként is. Önkifejezéshez és írás-előkészítő szempontból a rajzolás mindenképpen szükséges tevékenység. Szaladni fognak a mókás percek, és nagy halomba gyűlik majd a ceruzaforgács.