FőképA nyugati képregények közül az utóbbi években Frank Miller művei aratták a legzajosabb sikereket: újszerű Batman-feldolgozását követő két jelentős alkotása, a 300 és a Sin City a nyomtatott médium után a mozikba is eljutott, s újszerű látványvilágot honosított meg.

A Robert Rodriguez és Quentin Tarantino közreműködésével készült, igazi sztárparádét felmutató Sin City igazi kultusszá vált a filmrajongók körében, nem véletlenül: képregényből adaptált mozifilm korábban talán még sosem állt ennyire közel az eredeti mű hangulatához és képi világához.
Miller képregényei ugyan nem mondhatók újítónak, de olyan roppantul ráérez velük az utóbbi években méltatlanul elhanyagolt film noir stílusra, aminek köszönhetően mégis egyedi színben, pontosabban a színek hiányában rendkívül karakteres módon mutatja be jellemzően komor történeteit.

Basin City a bűn városa, ahol legtöbbször még a jók sem kifejezetten ártatlanok. A látszólag különálló történetek főhősei magányos bűnözők, csalók, gengszterek, bérgyilkosok, prostituáltak, akik a lerobbant városban saját igazukért küzdenek egy – általában még náluk is romlottabb – ellenféllel.

A sorozat ötödik kötetében a filmből is ismert (ott a Clive Owen által megformált) Dwight McCarthy és a szótlan szamurájnő, Miho egy vadonatúj történetben nyomoznak egy korábbi leszámolás ügyében, hogy egy ártatlanul lemészárolt prostituált nevében elégtételt vehessenek.

Kalauzunk és narrátorunk az állandóan higgadt és fondorlatos főhős, aki a kíméletlen, csendes gyilkológéppel az oldalán egyre csak gyarapítja a hullák számát, hogy végül eljuthasson a történtek igazi felelőséhez.
Ahogy az várható, természetesen más, korábbról ismert szereplők is feltűnnek a színen rövid időre, de az említett két alak van igazán fókuszban.

Maga a történet egyébként nem kifejezetten izgalmas, vagy akciódús, inkább a film noir elemekre koncentrál, továbbá annak hatásos ábrázolására. Abban pedig nincs hiba: a határozott választóvonalakkal, fekete-fehérben megrajzolt, a karaktereket mind saját szerepe szerint megkülönböztetetten felvonultató sztori lenyűgöző képi világgal bír.

Frank Miller korhatáros alkotása olyan hitelesen idézi meg az amerikai bűnügyi filmek és képregények régvolt korszakalkotó műveit, amelynek révén méltán érdemelte ki a kultikus státuszt.
Ezekhez a retrós jellegű, erőszakkal bőven fűszerezett, sötét tónusú cselekményekhez pedig remekül passzol mind a már fent említett alkotások főszereplőire hajazó karakterek szerepeltetése, mind pedig.a fény és árnyék játékával ügyesen minimalizált, ugyanakkor hangsúlyos, lényegre törő képi kifejezési mód.  
 
Kapcsolódó írás:
Sin City - A bűn városa (DVD)