FőképManapság, amikor oly nagy divatja van az előzmény köteteknek és filmeknek, nem meglepő, hogy a James Bond sorozat is visszatér a kezdetekhez.
Igaz ugyan, hogy az egykori első 007-es regényt egyszer már megfilmesítették 1967-ben, öt évvel a Broccoli, na meg Sean Connery fémjelezte Dr. No után, az új adaptáció nem egyszerű re-make, újraforgatott változat, hanem önálló, eredeti alkotás.

Bond ebben a részben még nem az a vagány, jó humorú sármőr, mint akinek a regényfolyam időrendjében későbbi (főleg a Pierce Brosnan és Roger Moore főszereplésével forgatott részekből) megismerhettük.
Ezúttal egy megkeményedett, érzéketlenül kegyetlen bérgyilkost láthatunk, akinek páncélját bajosan tudja bárki is áttörni. Talán még a gyönyörű Vesper Lyndnek, első fontosabb partnerének sem sikerül.

A feladat pedig? A 007-es ügynöknek első megbízásként a bűnszervezetek bankárát kell felkutatnia, a hozzá vezető információhoz viszont csupán egy pitiáner merénylő elfogása révén juthatna hozzá, vele azonban sajnálatos módon végeznie kell. Ráadásul egy nagykövetség kamerái előtt.
Bond feje felett ezért a felfüggesztés Damoklész-kardja lebeg, ám mivel belső késztetésből nem hagyhat félbe egy már megkezdett ügyet, a technikai eszközök ördögien ügyes kihasználásával mégis sikerül elindulnia egy esetlegesen ígéretes nyomon.

Ami ezután következik, az a hamisítatlan James Bond-érzés: töméntelen mennyiségű akció, két vonzó nő, akiket Bond inkább kihasznál, mintsem segítene nekik (a vonzalom ugyanakkor kétségtelenül kölcsönös), elképesztő leleményesség, és persze a kihagyhatatlan humor, ami ezúttal nem a lezserségből és ügyes szójátékokból táplálkozik, hanem az előreutalásokból, a későbbi, kialakult jellemű James Bond szokásainak ismeretéből.

Daniel Craig tökéletes választásnak bizonyult a régi-új Bond-karakter megformálásához. A hibátlanul kidolgozott testű Craignek sikerül elhitetni velünk, hogy nyersesége ellenére ellenállhatatlan minden nő számára, találékonysága pedig szokatlanul hosszú életet biztosít majd neki az általában alacsony életkilátású kémek között.

Az új Bond-lány, Eva Green már a Mennyei királyságban is bizonyította, hogy páratlan tehetségű színésznő. Itt ha kell, kimért, szarkasztikus üzletasszony, ha kell, egy brutális leszámolás látványától sokkolt, gyenge nő, ha kell, érzéki csábító.

A Bond-filmek igazi sava borsát azonban (a pergő cselekmény és a sejtetett erotika mellett) mindenekelőtt a lélegzetelállító kaszkadőr-jelenetek adják. És ténylegesen kaszkadőr-mutatványokról kell beszélnünk, nem holmi számítógépes grafikával megalkotott virtuális veszélyekről.
Az emberek itt ténylegesen leugranak a magasból, még ha heveder biztosítja is őket, valóban hatalmas darukon verekszenek, igaz, zöld háttér előtt és kifeszített ponyvák felett, a szabadfutó igazi terepakadályokon rohan végig akrobatikus mozdulatokkal, az autó pedig valóban hétszer megperdül az üldözéses jelenetben.

Valósághűséget azonban ne várjunk, hiszen minden James Bond-történet: mese. Mi sem bizonyítja ezt jobban annál, hogy a filmben használt Aston Martint egy légágyúval kellett ellökni a talajtól, mert rendkívül jó úttartása és alacsony súlypontja miatt rámpával egyszerűen képtelenség volt felborítani.
És hát Vesper Lyndhez hasonlóan eszményi nőket sem találni minden utcasarkon.

Aki szeretné megismerni a James Bond indítékait, jellemét elsődlegesen kialakító eseményeket, nem szabad kihagynia a Casino Royalet, ezt a műfajában szokatlanul kidolgozott jellemábrázolástól különleges, ám cseppet sem szokatlanul akciódús kémfilmet.

A magyar DVD-kiadás technikai adatai:
Hang: magyar, angol, török, cseh, lengyel (DD 5.1)
Kép: 2,40:1 (16:9)
Feliratok: magyar, angol, cseh, észt, izlandi, lengyel, román, szerb, szlovén, török, arab, bolgár, horvát, héber, hindi

Extrák:
Új James Bond születik
James Bond trükkfelvételek nélkül
Bond-lányok az örökkévalóságnak
Chris Cornell videoklipje

Kapcsolódó írás:
The Best Of Bond… James Bond (CD + DVD)