Főkép

Az ECM New Series sorozatának legújabb darabja Pablo Márquez Svájcban tanító argentin gitáros alkotása. A korong különlegessége, hogy egy klasszikus gitáros játszik egy szintén argentin származású zeneszerző repertoárjából, Gustavo Leguizamón darabjaiból. Az eredmény egy olyan, a 20. században született, mégis kortársnak mondható muzsika, amely Márquez személyén keresztül teszi a közelmúltat plasztikusan jelenvalóvá egy olyan zenei nyelven, amely az európai hallgatónak többnyire ismeretlen.

 

A zamba az egyik meghatározó zenei forma, amely a CD belső borítójában található interjú szerint Salta kvintesszenciális zenei struktúrája: bizonyos értelemben úgy lehet rá tekinteni, mint egy összetett művészeti alkotásra, amelyhez szöveg és tánc is járul, és amelyekből egyébként Leguizamón, alias Cuchi negyven darabot szerzett. Érzékeltetésképpen, egy ilyen zamba átlagosan négy és fél perc hosszú és jól felismerhető tagoltságban jár körbe egy-egy zenei gondolatot, anélkül, hogy egy pillanatra is repetatívnek éreznék. Inkább arról van szó, hogy állandó, modalitásokban gazdag kontextualizáltság jellemzi az egyébként többnyire rendkívül dallamgazdag muzsikát. Az így létrejövő minőség mégis nagyon egyedi, természetesen az előadó személyének köszönhetően is.

 

Márquez szerint ennek a titka Cuchi azon zenei forradalmában rejlik, hogy teljes harmonizációs szabadságot teremtett. Anélkül integrálta a saját dallam- és akkordötleteit Argentína tradicionális muzsikáiba, hogy valaha is szem elől tévesztette volna annak lényegét és gyökereit. Mindemellett rajongott Beethovenért, Debussyért, Ravelért, Sztravinszkijért és Schönbergért, akiket szenvedélyesen tanulmányozott, és akiknek hatása állandóan tetten érhető a muzsikájában. Ezeknek a jegyeknek az állandó jelenléte is felelevenít egy messzire visszavezető tradíciót és éppen ez az elevenség jelenik meg Márquez kiváló, senkiéhez nem hasonlítható játékában. Egy argentin kincs Európa szívében, akit olyan jó lenne élőben is látni Budapesten.

 

A hallgatások során érzett verbális minőség pedig elsősorban annak köszönhető, hogy – amint az Márquez elmondásából kiderül – a muzsikához tartozó szövegekre gondolva adta elő a darabokat, mintegy azok illusztrációiként. Az ezáltal megteremtett virtuális textualitás még több rétegűvé teszi az egyébként is gazdag muzsikát, amely nemcsak Cuchi saját soraiból, hanem számos költő verseiből is ered – Manuel Castilla és Miguel Angel Pérez nevei merülnek fel.

 

Populizmus és szofisztikáltság találkoznak ezekben a többnyire táncokra (zamba, vidala, carnavalito, chacarera) is alkotott tételekben, amelyeket a kifejezés intenzitása és inspirációja sző újra és újra át. Ez állandóan megjelenik a gitár eltérő hangolásaiban is, amelyeket Márquez afinaciones-eknek nevez, és amelyekből hét különböző félét használ ezen az albumon a klasszikus hangolás mellett. Eltérő argentin gitártechnikák is sorra megjelennek az egyes témák során (tambora, baguala), de a legfontosabb mégis mindig az egyes darabokból fakadó nyugalom és díszes harmónia. Rendkívül komplex, a hallgatás és zenei élvezet új élményeit kínáló korong, amely várhatóan az idei év egyik legszebb darabja is egyben az ECM új sorozatában.

 

Előadó:

Pablo Márquez – gitár

 

A lemezen elhangzó szerzemények:

1. Coplas de Tata Dios

2. Zamba del Carnaval  

3. La Cantora de Yala

4. Chacarera del Expediente

5. Chaya de la Albahaca

6. Zamba de Lozano

7. El Silbador

8. De Sólo Estar

9. Chacarera del Holgado

10. Carnavalito del Duende

11. Zamba para la Viuda

12. Zamba Soltera  

13. Corazonando 

14. Zamba del Pañuelo  

15. Chilena del Solterón   

16. Maturana

17. Canción del Que No Hace Nada