Főkép

Antonín Dvořák köztudottam Brahms Magyar táncainak hatására, voltaképp új kiadója, Fritz Simrock közvetítésével egyenesen a német komponista ösztönzésére írta meg szláv táncait. A Slovanske tance címéhez híven nem cseh népzenét dolgoz fel, hanem a tágabb értelemben vett szláv kultúrkör tradícióiból merít, így – mint az a CD kísérőfüzetéből is kiderül –, az 1878-ból származó op. 46 harmadik darabja (1) a polka, a hatodik (3) pedig a ländler stílusában készült, míg az 1886-ban kiadott op. 72 hetedik tánca (2) a szerbhorvát kóló jellegzetességeit viseli magán. Alkotójuk zsenijéről ugyanakkor nem kizárólag a más népek hagyományainak könnyed és mesterkéletlen átvétele árulkodik, hiszen karaktertáncaiban Csajkovszkij ugyanígy felhasználta a különféle nemzetek dallamkincsét, hanem az a természetesség, amivel a szórakoztató zenét a műzene legmagasabb régióiba emeli.

 

Ez is egyfajta kötéltánc, mint amikor írók érzelmekkel vagy humorral kísérleteznek, vagyis a mindennapit stilizálva hoznak létre kizárólag hozzájuk köthető, felismerhetően egyéni magas művészetet. Jóllehet a darabok eredetileg két zongorára íródtak, Dvořák kisvártatva zenekari átiratot készített belőlük (széles körben ismeretes, hogy Brahms több magyar táncának hangszerelése szintén őt dicséri), és a gyűjtemények a várt sikert aratták. Nem is csoda, hiszen a szárnyaló és szilaj dallamokat harmóniákká kiegészítő szólamok szinte minden pillanatban szívet gyönyörködtető megoldásokkal, varázslatos hangszerelési ötletekkel vannak tele, melyekbe igencsak könnyű belefeledkezni. És, mondjuk, Grieg Peer Gyntjével ellentétben nála sosem érezni, hogy bármi is túlságosan hatásvadász, akár parányit is sekélyes lenne.

 

Még inkább a tetszetősség és a tökély elegyének hat a sokáig feledésre kárhoztatott 2. szimfónia, a huszonnégy éves szerző szerelmi csalódásának egyik zenébe oltott megfogalmazása. Történt ugyanis, hogy Dvořák reménytelenül beleszeretett tanítványába, Josefina Čermákovába, és elkeseredésére gyógyírt keresve a komponálásban keresett vigaszt. Az eredmény pedig többek között egy olyan szimfónia lett, amely ismét csak Brahms – és áttételesen Schumann – hatását mutatja, ám egyértelműen felfedezhetők benne Dvořák önálló stílusának jegyei is, melyeket oly jól ismerünk például a szinte már agyonjátszott 9. szimfóniából. A lassú tétel ugyanakkor valóban mélyen átérzett érzelmekről árulkodik, és éppoly felkavaró lehet, mint Beethoven, Wagner vagy Liszt legszenvedélyesebb művei.

 

Persze felesleges bármi zenén túlit keresni a darabban, a 2. szimfónia egészében és részleteiben is lenyűgöző, szigorúbb szerkesztése miatt pedig bizonyos értelemben kellemesebb is a későbbi, híresebb opusoknál. Ezzel együtt itt is megfigyelhetjük, hogy a hosszú bevezetőket ötletdús kidolgozási rész követi, a tételek lezárását pedig kisebb hangulat- és ritmusváltás színezi, miközben nem változik lényegesen az alaptónus, megmarad a tökéletes kohézió. És a szimfóniára hatványozottan igaz az, amit a Szláv táncok esetében is említettem, jelesül, hogy a természetességet és könnyedséget a legalaposabban kidolgozott, legmagasabb szintű zeneiség ellenpontozza, aminek köszönhetően Dvořák e műve is úgy maradandó, hogy közben szórakoztat, úgy rendkívüli teljesítmény, hogy nem érzünk rajta semmiféle erőlködést és izzadságszagot.

 

A Bournemouthi Szimfonikus Zenekart dirigáló José Serebrier jól hallhatóan a remekműveknek kijáró tisztelettel tanulmányozta a partitúrákat és tanította be hangszereseit, az eredmény pedig önmagáért beszél. Csodásan kiegyensúlyozott szólamokat hallhatunk, és a legapróbb részletek is mind a helyükre kerültek a felvételen, melynek megszólalása ugyancsak hibátlannak minősíthető. Az albumot nem csak azoknak ajánlom, akik a szerző kevésbé gyakran játszott kompozícióira kíváncsiak, mivel amit itt hallunk, az a legmagasabb nívójú muzsika, egy valóban kiemelkedő zeneszerző egyéniség tehetségének cáfolhatatlan bizonyítéka.

 

Előadók:

Bournemouth Symphony Orchestra

José Serebrier – karmester

 

A lemezen elhangzó művek listája:

1. Slavonic Dance op. 46 no. 3 in A flat major

2. Slavonic Dance op. 72 no. 7 in C major

3. Slavonic Dance op. 46 no. 6 in D major

4-7. Symphony No. 2 in B flat major, op. 4