Főkép

Handelről mindig nagy tisztelettel beszéltek hazánkban, viszont a nagyközönség csak az életmű töredékét ismeri. A német zeneszerző is úgy járt, mint Haydn: noha mindenki nagyra tartja, Mozart árnyékában mégis inkább a salzburgi zsenire vetődik a fény. Handel mumusa esetünkben Bach és Vivaldi; a londoni mester az ő népszerűségük hátterébe szorult.
 
Az operái itthon különösen méltatlan sorsra jutottak. Jóllehet a zeneszerző 42 operát hagyott az utókorra, a Magyar Állami Operaház fennállása óta mégis csak két művét: a Rodelindát és a Xerxést mutatta be. Az előbbit 1943-ban és 1979-ben, az utóbbit 1928-ban és 2009-ben tűzte műsorára a dalszínház. A Hungaroton fénykorában a ritka operák bemutatását is feladatának tekintette, ám még a kiadó is csupán két Handel opusra gondolt kiadási terveiben: az Atalantára és A hűséges pásztorra (Il pastor fido). Ennek természetesen gyakorlati oka is van. Rózsa Ferenc karnagy és zenekutató, aki Szombathelyen mutatta be a mester egyik legnépszerűbb operáját, a Julius Caesar Egyiptombant, egy nyilatkozatában utalt is rá: „Aki autentikus előadásban gondolkodik, annak vissza kell nyúlnia a tiszta forráshoz, mivel a negyed évszázad alatt nagyon sok átköltés, por rakódott a mesterművekre. A kutatónak hangról-hangra kell rekonstruálnia a műveket.”
 
Nos, a Naive operasorozatában dúskálhatunk a mester operarészleteiben, hiszen a művek nagy részét csak a zeneirodalomból ismerjük. Az autentikus előadásra az 1965-ben született francia énekesnő Sandrine Piau igazi garanciát jelent. A művész a barokk operák specialistája, s olyan művészek választották partnerül, mint William Christie vagy René Jacobs. E lemezena francia Les Talens Lyriques együttes működik közre Christophe Rousset irányításával. Nevük nem ismeretlen a magyar közönség előtt, 2005-ben a Budapesti Régi Zenei Fórumon adtak emlékezetes koncertet.
 
Piau méltó hírnevére. A lemezhallgatók előtt a Scipione című operából Berenice II. felvonásbeli áriájával teszi le névjegyét. Talán nem véletlen, hogy a művész ezt a számot választotta, hiszen közös munkájuk Rousset-val is e dalművel kezdődött. A szép fogolylány lírai dala: a bizonyosság és a jövő ellentéte, a handeli zene minden szépségét felvonultatja.
 
Két lírai áriát követően a művész „túlfűtött” koloratúr szerepben is bemutatkozik, a Partenope nápolyi királynő érzelmekkel teli előadását az Amadigi varázslónőjének alakítása követi. Ez talán a lemez egyik legszerethetőbb része, líra és indulat a négyperces számban egyszerre van jelen. Rossane már Nagy Sándor világát idézi, s egy igazi slágerrel lepi meg a hallgatókat. Érdekes barokk ellentét, hogy miközben a szerelmes nő a szívébe lopózó édes érzelmekről beszél, ezt induló-ritmusban teszi. A zenekar Piau minden rezdülését követi, a Faramondo bravúrszáma erre eklatáns példa.
 
A lemez szép pillanatokat szerez a hallgatónak. Egy kicsit csalódás az utolsó szám: Arianna Kréta szigetén. E műben Piau a göttingeni Handel Fesztiválon 1999-ben mutatkozott be, s a szép siker nyomán talán ezzel kívánta feltenni a koronát a lemezre. Sajnos nem láttam a bemutatót, de Alkésztisz szenvelgése egy kicsit hosszúra sikerült. Mivel szép emlékkel szerettem volna távozni az íróasztaltól, egy korábbi trackre ugrottam vissza. Lelkem egyensúlya egyből helyreállt.
 
Előadók:
Sandrine Piau –szoprán
Les Talens Lyriques
Christophe Rousset – karmester
 
A lemezen elhangzó művek listája:
1. Scipione (Publio Cornelio Scipione), opera, HWV 20: Act 2. Scene 8. Scoglio d’immota fronte
2. Orlando, opera, HWV 31: Act 2. Scene 8. Verdi piante, erbette liete
3. Giulio Cesare in Egitto, opera, HWV 17: Act 2. Scene 8. Recitativo. Che sento? oh Dio!
4. Partenope, opera, HWV 27: Act 1. Scene 3. L’amor ed il destin
5. Amadigi di Gaula, opera, HWV 11: Act 1. Scene 4. Ah spietato
6. Alessandro, opera, HWV 21: Act 3. Scene 3. Brilla nell’ alma un non inteso ancor
7. Rodelinda, regina de’ Langobardi, opera, HWV 19: Act 1. Scene 7. Ombre piante, urne funeste
8. Faramondo, opera, HWV 39: Act 2. Scene 8. Combattuta da due venti
9. Tamerlano, opera, HWV 18: Act 3. Scene 1. Cor di padre
10. Deidamia, opera, HWV 42: Act 3. Scene 2. M’ai resa infelice
11. Arianna in Creta, opera, HWV 32: Act 2. Scene 12. Son qual stanco pellegrino