FőképA 17. század vége, a Napkirály, XIV. Lajos uralkodása a francia barokk zene fénykora is volt. Elegendő Jean-Baptiste Lullyre gondolni, akit olasz származása ellenére a párizsi udvar és opera megtermékenyítőjeként tartanak számon, zenéje pedig – közvetve vagy áttételesen – a kor szinte minden jelentős komponistájára hatott.
Közéjük tartozott a Lully chaccone-éit és passacaille-áit groundként átvevő Henry Purcell, valamint a Lully ellenlábasának tekinthető Marc-Antoine Charpentier.
 
A Carissimi-tanítvány zeneszerzői kvalitásai aligha mondhatók gyengébbnek neves kortársánál és riválisánál, amit jól mutat, hogy alkalmazójának, Marie de Lorraine-nek, Guise hercegnőjének sikerült kieszközölnie, hogy Charpetier operáit Lully monopóliuma ellenére előadhassák, később pedig azt is elérnie, hogy pártfogoltja Moliere darabjaihoz írjon színpadi zenét Dassoucy helyett.
 
1687-ben, Mlle de Guise halála előtt az akkor már számos opera és egyházi mű komponistájaként ismert Charpentier a jezsuiták szolgálatába állt, kiknek színháza a legkiválóbb zeneszerzők és drámaírók közül válogathatott, és akik minden évben latin nyelvű, bibliai témájú színművel ünnepelték éves díjkiosztójukat.
Az 1688-as esztendőben a választás Chamillart atya Saül-jára esett, melynek felvonásszüneteit Bretonneau atya David et Jonathas-ával töltötték ki, amihez Charpentier biztosította a zenét.
 
A történet valószínűleg jól ismert a Bibliát forgatók körében. Mielőtt összecsapni készül a filiszteusokkal, Saul király felkeresi az endori boszorkányt, hogy a csata kimenetele felől érdeklődjön. A prófétanő Sámuel szellemének megidézésével Saul és családja halálát jósolja meg, helyét pedig a Saul féltékenykedése miatt mellőzött Dávid foglalja el a balsikerű ütközet után.
 
Charpentier muzsikáját éppúgy a francia és olasz stílusok elegáns, jó ízlésű elegyítése határozza meg, mint kortársáét, az angol Henry Purcellét. Valójában a David et Jonathas nem egy motívuma, megoldása, kórusa és áriája szívhez szóló szépségét tekintve egészen közeli rokonságot mutat a messzi pályatárséval, még ha csupán a korszellem és a hasonló háttér okán is.

Akit azonban megfognak a Dido and Aeneas vagy az Indian Queen dallamai és csodálatos hangszerelése, arról bizton feltételezhető, hogy Charpentier ihletett zenéje ugyanígy gyönyörködteti majd.
 
Az Erato klasszikus felvételén a rendkívüli esztétikájú muzsika makulátlan előadással párosul, hogy a legnagyszerűbb előadókkal és autentikus hangszereken, korhű előadásban élvezhessük ezt a meglehetősen ritkán rögzített, méltatlanul elhanyagolt bibliai témájú operát.
 
Előadók:
Philippe Huttenlocher – bariton (Saul, Izrael királya)
René Jacobs – kontratenor (prófétanő, az endori boszorkány)
Pali Marinov – basszus (Sámuel árnya)
Colete Alliot-Lugaz – szoprán (Jonathas, Saul fia / pásztor)
Paul Esswood – kontratenor (Dávid, Saul üldözöttje)
Antoine David – tenor (Joabel, a filiszteusok kapitánya / egyvalaki a népből)
Roger Soyer – basszus (Achis, a filiszteusok királya)
Agnes de Crousaz, Monique Pouradier-Duteil – szoprán (pásztorok / foglyok)
François Le Roux – basszus (egy harcos)
Jean-François Gardeil – basszus (Jonatán kíséretének egyik tagja)
 
Ensemble de Solistes Maîtrise de l’Opéra de Lyon
Enfants de La Cigale de Lyon et du Lycée musical
English Bach Festival Baroque Orchestra
 
Michel Corboz – karmester
 
A lemezen elhangzó művek listája:
David et Jonathas
 
CD 1
1-5. Prologue
6-9. Acte premier
10-12. Acte second
 
CD 2
1-4. Acte trois
5-9. Acte quatre
10-15. Acte cinq