Biztosan törölni akarja, a kiválasztott elemet?
Igen
Nem

FAZJAZ.jp: Season II (CD)

A FAZJAZ.jp a távoli Japán és egyben az egész glóbusz egyik legérdekesebb modern jazz-zenekara. Ez a négyes idehaza sajnos még nem igazán ismert, hisz Magyarország elég kis ország, és Japán elég messze van tőlünk ahhoz, hogy idáig ne terjedjenek el az ottani jó muzsikák.
Ez azért igazán nagy baj, mert nem csak lemaradunk róluk, de még azt sem tudjuk, hogy miről maradunk le, és igazából nincs is túl sok esélyünk, hogy megtudjuk.

Mindazonáltal ezt a bandát minden fusion-megszállottnak hallania kell, mert túlzás nélkül állíthatjuk, hogy korunk jazz-rockjának legkreatívabb formációjáról van szó. Az ilyet pedig nem érdemes figyelmen kívül hagyni.

A szóban forgó, dob-basszusgitár-gitár-billentyű felállású kvartett kizárólag feldolgozásokat játszik, és nem is akármilyen módon.
Teljesen átértelmezik és saját zenei világukra formálják a feldolgozott nótákat, a legismertebb sztenderdeket felismerhetetlenségig szétroncsolják és alkotóelemeikre bontják őket, majd újra összerakják, úgy, ahogyan azt ők gondolják. A végeredmény pofátlanul eredeti.

A FAZJAZ.jp (nevük a "FuzzJazz" szójátékból ered) első nagylemeze 2005-ben jelent meg Distortional Theory címmel. Ezen a debütáló albumon olyan örökzöldek péppé zúzott változatait hallgathattuk meg, mint az „Elegant People” a Weather Reporttól, a „Maiden Voyage” Herbie Hancocktól vagy éppen az „A Night In Tunasia” Dizzy Gillespie-től.

A nagysikerű debütálás után 2006 végére elkészült a banda második, Season II című anyaga, amely méltó utódja az első lemeznek, és amelyen ismét világhírű szerzemények kellően eltorzított és meglehetősen egyedi verzióit hallhatjuk.

Az albumon Koichi Yabori játszik gitáron, Keiji Matsumoto billentyűzik, Masayuki Muraishi dobol, és két igazi meglepetés, Gary Willis és Lincoln Goines basszusgitározik, ugyanis a volt basszeros, Masatoshi Mizuno kilépett a zenekarból.
Szerencsére az üresedésre ketten is lecsaptak, így nem kellett aggódnunk, hogy lesz-e második lemez.

A Season II a debütáló koronghoz hasonlóan olyan dalokat tartalmaz, amiket minden valamirevaló jazz-rajongó ismer. Természetesen a banda megoldja, hogy ezen a kiadványon még véletlenül se ismerjünk rájuk.
Így hát nem kell túlságosan meglepődnünk azon, hogy elsőre nem ismerünk rá az „On Green Dolphin Street” metálosított gitártémájára. Ugyanis ebből az agyba-főbe torzított, Slipknot-közeli gitárriffből én csak irtózatos erőfeszítések árán tudtam kihámozni az eredeti dalt.
Ám éppen ez benne a jó, ettől olyan egyedi és érdekes az egész. Emellett a billentyű-, basszus- és a gitárszóló is egészen kiváló. A zenészek mind átlagon felül teljesítenek végig a lemezen.

Hasonlóképpen szét van kapva az „Acknowledgement” és a „Resolution” is, melyeknek eredetije John Coltrane méltán híres A Love Supreme című albumán hallható.
Az előbbiben Keiji Matsumoto orgonaszólója és Koichi Yabori elektromos gitár-improvizációja uralkodik, majd a Resolutionben már kirajzolódik a konkrét téma. Ezek az átdolgozások felettébb új fényben tüntetik fel Trane szerzeményeit.

A „Freedom Jazz Dance” fúziós, funkos lüktetésű jammelgetése talán a legkellemesebb meglepetés az albumon. Koichi Yabori olyan dögös szólóval robbantja szét az arcunkat, hogy az valami észveszejtő.

A másik totális elmebaj Thelonius Monk „Brilliant Corner”-jének teljesen elborult újraértelmezése. Legmerészebb álmaimban sem gondoltam volna, hogy a zongorista 1957-es felvételébe egyszer majd valaki metál-riffeket csempész.
A „You Don`t Know What Love Is” egy szomorkás hangulatú sztenderd, melyben Yabori síró gitárjáé a főszerep.

Természetesen a fiúk a hetvenes évekből is előszedtek néhány trancsírozni való nótát. Így került fel az albumra a Weather Report, azon belül is Jaco Pastorius „Havona”-ja és Chick Corea „Humpty Dumpty”-ja, illetve „Quartet No. 2 (Part 2)” című szerzeménye.

A FAZJAZ.jp zenéjét minden jazz-rajongónak érdemes meghallgatni, a fusion kedvelőinek pláne, hisz alapvetően fusion jazzről van szó.
A Distortional Theory után 2006-ban újabb sztenderdek és híres szerzemények kerültek a japánok húsdarálójában, ők pedig irgalmat nem ismerve ledarálták őket és valami teljesen újat gyúrtak belőlük. A konzervatívok lehetőleg fogják be a fülüket.

A glóbusz egyik legérdekesebb modern jazz-zenekara 2006-ban megalkotta a glóbusz egyik legérdekesebb modern jazz-lemezét Season II címmel. Az ilyet pedig nem érdemes figyelmen kívül hagyni.

Az együttes tagjai:
Koichi Yabori – gitár
Keiji Matsumoto – billentyűk
Gary Willis – basszusgitár
Lincoln Goines – basszusgitár
Masayuki Moraishi – dob, gépdob

A lemezen elhangzó számok listája:
1. On Green Dolphin Street
2. Humpty Dumpty
3. Brilliant Corners
4. Acknowledgement
5. Resolusion
6. Freedom Jazz Dance
7. Havona
8. You Don`t Know What Love Is
9. Quartet No.2 (Part 2)

Diszkográfia:
Distortional Theory (2005)
Season II (2006)


Fekete Ádám - 2007. március 3.




MEGOSZTÁS
Az oldal tetejére
Kapcsolódó írások
Nincs találat kapcsolódó tartalomra a szerzőtől: (FAZJAZ.jp)

  • Keresés

  • Ajánlott szerzők

  • Napi évfordulók

  • Eseménynaptár

  • Magunkról

  • Legfrissebb anyagaink

    7 nap14 nap21 nap
  • Bejelentkezés

    Jelszó-emlékeztető Regisztráció

    Jelszó-emlékeztető


      Kérjük, adja meg felhasználónevét, majd ellenőrizze postafiókját!

    • Felhasználónév:
    •  

    Regisztráció

    • Név:
    • E-mail:
    • Felhasználónév:
    • A felhasználónév ékezetes betűt vagy különleges karaktert nem tartalmazhat!
    • Jelszó:
    • Jelszó megismétlése:
    • Kedvenc szerző:
    • Kedvenc műfaj:
    •  
    •  
    A regisztráció egyben feliratkozást jelent a hírlevélre!