Főkép

Szerencsésnek mondhatom magam, amiért serdülésem hajnalán - a zeneileg legfogékonyabb korban, amikor bevésődnek az emberbe a későbbi irányultságot meghatározó sémák - szabadidőm jelentős részét nem korosztálybeliekkel, hanem nálam sokkal idősebbekkel töltöttem. Így olyan előadókat ismerhettem meg - ráadásul, jobb kifejezés híján, valós idejű történésként -, akikre máskülönben, magamtól sosem leltem volna rá.

Ezek közé a kincsek közé tartozott a Jethro Tull, és ugyan abban az évben épp a Heavy Horses jelent meg, az első, örökre meghatározó élményt a Too Old To Rock’n’Roll: Too Young To Die jelentette nekem - az egyik legkiemelkedőbb koncept album, amit valaha hallani volt szerencsém.

Az album egy kiöregedett rocker életének előbb leáldozó, majd - egy motorkerékpár-baleset után felépülve - hirtelen újra felívelő szakaszának történetét meséli el zenében, és az eredeti nagylemez széthajtható borítójának közepén található képregényben. Az üzenet ma, a retró stílusok korában is megszívlelendő, hiszen a divatok vicói ciklikusságát dolgozza fel modernizálva és aktualizálva.

A lényeg persze a zene. Az első hangtól fogva minden a tetőpontot, a címadó dalt készíti elő, s ami utána jön, csupán lecsengetés, lassú átvezetés a végső nyugalmi ponthoz: az újra megtalált és átélt siker nyújtotta boldogsághoz.

A lemezt nyitó „Quiz Kid” főtémája megegyezik a „Too Old To Rock’n’Roll”-éval - gyönyörű, barokkos dallam, rock’n’roll gúnyába bújtatva. A visszatérésig azonban a Jethro Tull színek és árnyalatok egész sorát vonultatja fel a szexuális izgalomtól zaklatott countrys-fuvolás „Salamander”-től a jellegzetes, országúti blues-rockként is felfogható „Taxi Grab”-en és a „From A Dead Beat To An Old Greaser” rezignált merengésén át a „Big Dipper”-nek a „Bad-Eyed And Loveless” kissé countrys témáját némileg átértelmezve átvevő blues-rockjáig.

A teljes album a motivikus átkötések és a tökéletes megszerkesztettség etalonja. Emellett minden egyes számról elmondható, hogy a zenei hangulatfestés hibátlan példája.

A címadó dal pedig egyenesen feledhetetlen, a klasszikus (és klasszicizáló) rockzene egyik legfényesebb gyémántja. Önmagában egy kis opera. Az egyszerű gitártémát előbb az énekdallam emeli a letisztultság páratlan magasságaiba, majd a hangszerelés fokozatos kiterebélyesedése, gazdagodása: a vonósok, a fúvósok, a kórus és a hagyományos rockzenei hangszerek hihetetlen arányérzékkel megoldott felelgetése és egymás mellé állítása csúcsosodik ki a zongora-dob-basszus-torzított gitár-ének tetőpontban.

A „Pied Piper” mintha egy pillanatra még ugyanezt a témát vinné tovább, de gyorsan diadalmas örömujjongásba vált, ahogy a vén rocker ismét elemében érezheti magát a megváltozott világban. A „The Chequered Flag” elektromos zongora-szólama már-már éteri magasságokba repít, miközben bódító szépségével változtathatatlan lezárultságot sugallva ringat el.

A ráadásként a felújított albumra került két szám közül az első („A Small Cigar”) egészen különleges, és manapság igencsak időszerűtlen, ugyanis nem más, mint a szivarkához énekelt gyönyörűséges óda, míg a „Strip Cartoon” az albumot vizuálisan kiegészítő képregényre utal, jellegzetes, komolyan vidám Jethro Tull-stílusban.

A Too Old To Rock’n’Roll: Too Young To Die kétségtelenül egy kreatív energiáinak teljében lévő csapat páratlan és roppant mélységekről és szenvedélyességről árulkodó alkotása, amely - akár a történetben szereplő öreg rockzenész - ismét kivételes népszerűségre tehet szert, amikor eljön ennek az ideje, például a jubileumi újrakiadások megjelenése után.

Manapság azonban, amikor a streaming zeneszolgáltatóknál legálisan és – főleg – olcsón elérhető, ha nem is minden, de rengeteg régi album is, jelentős pluszt kell nyújtani ahhoz, hogy a nem teljesen megszállottakon kívül bárki pénzt adjon ki fizikai hanghordozóért, főleg abban az esetben, ha az illető annak idején bakelitként LP-ként hallgatta az anyagot, esetleg később CD-ként is beszerezte azt. A könyvformátumban újból kiadott nagylemez alapvetően megfelel ennek az elvárásnak, ráadásul nem kizárólag nosztalgiázásra alkalmas.

 

A kísérő- és magyarázó szöveg alapvetően azok számára hasznos és élvezetes, akik megfelelő szinten bírják az angol nyelvet. Az egyes számok és a kapcsolódó képregény keletkezéstörténete, elemzése önmagában is értékes, emellett azt is megtudhatjuk, miért nem valósulhatott meg a tervezett musical, avagy rock opera, avagy zenés színházi produkció. Azonban nyelvet nem beszélőknek is élmény lehet végigböngészni a képregényt, a rengeteg képet, de akár a lemez népszerűsítését szolgáló koncertturné állomásait. Az első DVD-n pedig megnézhetjük az együttes televíziós fellépésének felvételét. Való igaz, hogy a vizuális élményből leginkább azt szűrhetjük le, mennyire bolondok voltak ezek a srácok, ugyanakkor a műsor különös lenyomata a korszak igényeinek, még akkor is, ha – amint azt a kísérőszövegből megtudhatjuk – a megvalósítás cseppet sem volt tipikusnak nevezhető.

 

Az audiofilek a DVD audio lemezt lejátszva valóban magas hanghűségben élvezhetik a szerzeményeket, az igazi csemege mégis az első CD lemez, amely a fent említett televíziós szereplés hanganyagát tartalmazza. Ehhez a zenekar nem egyszerűen kis módosításokat végzett a korábbi keverésen, hanem ténylegesen újra feljátszotta, rögzítette a teljes anyagot. Így összevethetjük a csekély mértékben ugyan, de új felfogásban előadott dalokat a nagylemez eredeti anyagával, amit nem a szokványos digitális „feldúsított verzióban” hallgathatunk meg a második korongon, hanem flat transferként, vagyis a mesterszalagon megőrzött felvételhez képest minimális változtatással.

 

A kiadvány sokkal több tehát puszta felújításnál. Csupa korábban nem, vagy csak nehezen hozzáférhető felvételt találhatunk rajta, és ez a lemez – ahogy gyakorlatilag a Jethro Tull teljes életműve – megérdemli ezt. És megérdemlik a rajongók is.


Az együttes tagjai:
Ian Anderson - ének, akusztikus gitár, fuvola, harmonika, elektromos gitár, ütőhangszerek
Martin Barre - elektromos gitár
John Evan - zongora
Barriemore Barlow - dob, ütőhangszerek
John Glascock - basszusgitár, ének

A lemezen elhangzó számok listája:

CD 1

A tévéműsorhoz újra rögzített album

1. Prelude

2. Quiz Kid

3. Crazed Institution

4. Salamander

5. Taxi Grab

6. From A Dead Beat To An Old Greaser

7. Bad Eyed And Loveless

8. Big Dipper

9. Too Old To Rock ’N’ Roll: Too Young To Die!

10. Pied Piper

11. The Chequered Flag (Dead Or Alive)

Öt eredeti LP szám

12. From A Dead Beat To An Old Greaser

13. Bad Eyed And Loveless

14. Big Dipper

15. Too Old To Rock ’N’ Roll: Too Young To Die!

16. The Chequered Flag (Dead Or Alive)

Monte Carlo-i kivágott felvétel

17. Quiz Kid (1. verzió)

 

CD 2

Kapcsolódó felvételek

1. Salamander’s Rag Time

2. Commercial Traveller

3. Salamander (instrumentális)

4. A Small Cigar (akusztikus verzió)

5. Strip Cartoon

6. One Brown Mouse (korai verzió)

7. A Small Cigar (zenekari verzió)

8. Too Old To Rock ’N’ Roll: Too Young To Die! (demo)

Az eredeti album újrakeveretlen változata

9. Prelude

10. Quiz Kid

11. Crazed Institution

12. Salamander

13. Taxi Grab

14. From A Dead Beat To An Old Greaser

15. Bad Eyed And Loveless

16. Big Dipper

17. Too Old To Rock ’N’ Roll: Too Young To Die!

18. Pied Piper

19. The Chequered Flag (Dead Or Alive)

 

DVD 1 (video és audio)

Too Old To Rock ’N’ Roll: Too Young To Die! TV-film

Too Old To Rock ’N’ Roll: Too Young To Die! TV-audio

Öt eredeti LP szám DTS és Dolby Digital 5.1, valamint 96/24 sztereó PCM

 

DVD 2 (audio)

Kapcoslódó felvételek DTS és Dolby Digital 5.1, valamint 96/24 sztereó PCM

Kapcsolódó felvételek 96/24 sztereó PCM

1976-os kvadrofon LP mesterszalag

1976-os LP mesterszalag