Főkép

Többen többféleképp próbálkoztak már korszerűsíteni, mintegy megszelídíteni az úgynevezett régizenét. A reneszánsz és barokk kor műveit dzsesszisták és metallisták egyaránt „maguk alá gyűrték”, hol több, hol – és inkább ez a jellemző – kevesebb sikerrel, pedig maga a megközelítés, az improvizáció, a vertikálisan vagy horizontálisan kibomló harmóniák, a laza vagy szigorú ellenpont a mai napig élő része a muzsikának.

Az efféle modernizációkból gyakran hiányzó magától értetődőség, no meg a zenei alázat az, ami megkülönbözteti a Balázs Elemér Group hasonló próbálkozását a többitől.

Balázs Elemérék nem tesznek erőszakot az eredeti műveken (melyek többsége másoknál még erősen átgyúrva is igencsak hatásos), hanem beépítik, újragondolják azokat, vagy csupán ihletet merítenek belőlük, és egymás mellé állítják a régit a származtatottal. Ekképp érdekes párhuzamok és tükröződések fedezhetők fel az albumon belül, mely sokszínűsége ellenére, vagy épp ezért, hihetetlen egységességet sugároz magából.

A másodikként felhangzó Compere-darab például az eredeti négyszólamú kórusmű változatlan előadásából vált át az énekelt harmóniák feletti improvizációba, melyet Winand Gábor a tőle megszokott zsenialitással, hátborzongató szépséggel ad elő. Ennek ellenpólusa az első Pergolesi-részlet, ahol is a kontemplatív zongora bevezető után csendülnek fel az eredeti mű hangjai. Ám ezzel még nem ér véget a szám, hanem Pat Metheny Travels utáni korszakára emlékeztető, keményebb, tömbösebb átértelmezés következik.

Ez után hallható az album számomra egyik legkedvesebb dala, a jazz és a régizene tökéletes fúziója, Pergolesi-Balázs Elemér „Eja ergo”-ja, melyben a két stílus páratlan harmóniában egyesül. Akárcsak az Oláh Kálmán-féle Bach-átgondolásban, ahol nem csupán Hajdú Klára éneke, hanem Lamm Dávid gitárszólója is félelmetesen gyönyörű. Éppily remekbe szabott Handel courante-jának feldolgozása, melyben szintén az énekhang, Hajdú Klára elbűvölő, varázslatos hangja majd Lamm Dávid ihletett improvizációja veszi át az eredeti hangszer, a csembaló szerepét.

Másik kedvencem a Winand Gábor énekének köszönhetően utánozhatatlan élménnyé nemesülő első Machaut-átértelmezés, a „Se d’amer me repentoie”, melynek énekszólama olyannyira lenyűgöző, hogy azt leírni nem, csak hallgatni, átélni lehet. A másik Machaut-dal már a vendég Núria Rial előadásában szólal meg, aki régizenés pontossággal, értőn, csodásan énekel az egyszerű, mégis finoman modern dzsesszzenekar felett.

És lényegében Núria Rial az, aki köré felépül az egész album. Az ő egyenes, kemény, mégis érzelemgazdag énekét fantasztikusan ellenpontozza mind Hajdú Klára szellősebb, fátyolosabb hangja, mind Winand Gábor férfias dzsesszéneke, mind a Voces4 énekegyüttes régies zeneiségével versengő, azzal összeolvadó hangszeresek kísérete.

Régizene-kedvelőként talán nem csoda, hogy a Balázs Elemér Group első albuma óta ez az anyag fogott meg legjobban, de úgy érzem, sok tekintetben tárgyilagosan szemlélve is kiérleltebb, egyben közvetlenebb ez a tizenhárom dal, mint az ezt megelőző lemezek számai. Mind a dzsessz rajongók, mind a reneszánsz és barokk híveinek melegen ajánlható, úgy is mondhatnám: kötelező darab.

Az együttes tagjai:
Hajdú Klára - ének
Winand Gábor - ének
Dés András - ütőhangszerek
Lamm Dávid - gitár
Soós Márton - nagybőgő
Balázs József - billentyűs hangszerek
Balázs Elemér - dob

Közreműködők:
Núria Rial - ének
Voces4 Ensemble - ének
Hagyi Barnabás - billentyűs hangszerek
Kállai Nóra - viola da gamba

A lemezen elhangzó számok listája:
1. Girolamo Casati: Sanctissima virgo
2. Loyset Compere: Adoramus te Christe
3. Kálmán Oláh: Reflections on Goldberg 21
4. Giovanni Battista Pergolesi: O Clemens
5. Giovanni Battista Pergolesi: Eja ergo
6. Alessandro Grandi: Salve Regina
7. Giovanni Perluigi da Palestrina: Fasciculus myrrhae
8. Georg Friderich Händel: Courante Suite HWV 170, d minor
9. Guillaume de Machaut: Se d’amer me repentoie
10. Francisco Guerrero: Ave Maria
11. Guillaume de Machaut: Dame, je weil endurer
12. Georg Friderich Händel: Voli per l’aria
13. Francisco Guerrero: Deposuit potentes

Diszkográfia:

Around The World (2002)
Our Worlds Beyond (2003)
Refracting Sounds (2004)
Magyar népdalok (2005)
Best & Live 2001-2006 Concert In Budapest (2007)
Early Music (2007)