Főkép

Ha valakire, Bob Dylanre mindenképp ráillik az élő legenda titulus.

Évtizedekkel ezelőtt, még a „létező szocializmus” pol-beat gitárszakköreiben, a Uriah Heep akusztikus megnyilvánulásai és Joan Baez protest songjai mellett Dylan „The Times They Are a-Changin’” és a „Blowin’ In The Wind” című klasszikusai hangzottak el leggyakrabban (mely utóbbi első sora nem mellékesen Douglas Adams Galaxis-útikalauz-ában a világ nagy kérdésének egyik lehetséges megoldásaként szerepel).

Az igazi ismeretséget saját zenei berkein kívül azonban a „Knockin’ On Heaven’s Door” Guns’n’Roses-féle feldolgozása hozta, ami után már rockrajongók arénányi tömegei énekelték együtt, önfeledten Dylan keserű sorait. Az érdes hangú bárd ugyanakkor nem nevezhető tipikus blues-énekesnek. Számára e műfaj legfeljebb esetleges kirándulás, a ritka alkalmak mégis olyan dalokat eredményeztek, melyeket nem csupán érdemesnek tűnt tematikus albumra összeválogatnia a kiadónak, hanem egyenesen erkölcsi kötelességüknek hatott megtenni ezt.

Dylan blues-szerzeményei sokat megőriztek a litván-orosz-ukrán-amerikai zsidó folk-beat örökségből, a melankolikus dallamosságból, sőt, a mélyben talán még a klezmer hatásából is. Ennek egyetlen - nyilvánvalóan vitatható, szerintem mégis bizonyító erejű - jelét a Charley Pattonnak írt „High Water” tangóharmonika-szólamában fedezhetjük fel.

A nóták többsége ugyanakkor a bármely amerikai városban fellelhető fekete utcazenészektől sem lenne idegen; az egy-négy-öt menetet variálja - a legegyszerűbb blues-sémát a földkerekségen. Dylan énekstílusa ráadásul eleve kínálja magát a bluesos, vagyis szomorkásan optimista számok interpretálására.

Aki legalább felületesen ne ismerné Bob Dylan munkásságát (létezik egyáltalán ilyen ember Magyarországon?), és „szűz füllel” hallgatja az albumot, annak mindenekelőtt a „Meet Me In The Morning” minden elemében eltalált bluesára érdemes odafigyelnie. A dal könyörgő-kesergő gitárjaihoz hasonlót a Dylan pályájának kezdetéhez kapcsolható The Band lemezein lehet még hallani, akiknek Az utolsó valcer című filmen megörökített búcsúkoncertje mindmáig a koncertfilm műfajának egyik etalonja maradt.

A másik kiemelkedő alkotás: a „Blind Willie McTell”. Szigorúan véve nem is blues ez, hanem gitár-zongora ballada. Mégis beillik a válogatás többi darabja közé, és andalítóan szép, szívbemarkoló hangjaival méltó lezárása a gyűjteménynek.

Egy rendkívüli pályafutásból szemezgető albumot tarthatunk tehát kezünkben, ami feltétlenül nagyszerű párja az újonnan megjelent Dylan-albumnak, a Modern Times-nak, ugyanakkor önmagában is értékes darab. Szégyen lenne nem díszhelyet biztosítani neki Dylan-gyűjteményünk darabjai között.

A lemezen elhangzó számok listája:
1. She Belongs To Me
2. Leopard-Skin Pill-Box Hat
3. It Takes A Lot To Laugh, It Takes A Train To Cry
4. Down In The Flood
5. Meet Me In The Morning
6. Gotta Serve Somebody
7. The Groom’s Still Waiting At The Altar
8. Seeing The Real You At Last
9. Everything Is Broken
10. Dirt Road Blues
11. High Water (For Charley Patton)
12. Blind Willie McTell

Diszkográfia:
Bob Dylan (1962)
The Freewheelin’ Bob Dylan (1963)
The Times They Are a-Changin’ (1964)
Another Side Of Bob Dylan (1964)
Bringing it All Back Home (1965)
Highway 61 Revisited (1965)
Blonde On Blonde (1966)
John Wesley Harding (1967)
Nashville Skyline (1969)
Self Portrait (1970)
New Morning (1970)
Pat Garrett & Billy The Kid (1973)
Dylan (1973)
Planet Waves (1974)
Before The Flood (1974)
Blood On The Tracks (1975)
The Basement Tapes (1975)
Desire (1976)
Hard Rain (1976)
Street-Legal (1978)
Bob Dylan At Budokan (1979)
Slow Train Coming (1979)
Saved (1980)
Shot Of Love (1981)
Infidels (1983)
Real Live (1984)
Empire Burlesque (1985)
Biograph (1985)
Knocked Out Loaded (1986)
Down In The Groove (1988)
Dylan & The Dead (1989)
On Mercy (1989)
Under The Red Sky (1990)
The Bootleg Series Volumes 1-3 (Rare & Unreleased) 1961-1991 (1991)
Good As I Been To You (1992)
The 30th Anniversary Concert Celebration (1993)
World Gone Wrong (1993)
MTV Unplugged (1995)
The Bootleg Series Vol. 4: Bob Dylan Live 1966, The „Royal Albert Hall” Concert (1998)
„Love And Theft” (2001)
The Bootleg Series Vol. 5: Bob Dylan Live 1975, The Rolling Thunder Revue (2002)
The Bootleg Series Vol. 6: Bob Dylan Live 1964, Concert At Philharmonic Hall (2004)
The Bootleg Series Vol. 7: No Direction Home: The Soundtrack (2005)
Live At The Gaslight 1962 (2005)
Modern Times (2006)
Blues (2006)